#Eftercorona

Lady Gagas coronagala säger inget om en enad värld 

Dramatikern America Vera-Zavala ser på artisten Lady Gagas corona-gala One World: Together at Home och minns Live Aid, sin barndoms naiva välgörenhetskonsert.

1985

Min mamma är inte längre bara min mamma. Hon har skaffat sig en man efter att ha varit bara min sedan jag föddes, till min syster också så klart som kom tre år efter mig, men hon har verkligen inte varit intresserad av män. I alla fall inte vad jag har märkt. Men nu är han här. Han har ett väldigt svenskt förnamn och ett ännu svenskare efternamn. Min mamma har haft någon idé om att vi alla ska ta hans efternamn när de gifter sig men jag har stridit mot detta som om det gäller mitt liv. Och vunnit. Han har haft en synpunkt på vad jag ska titta på för TV. Tror det var Psycho. Den striden vann jag också. Jag får titta på vad jag vill för min mamma. Han, mannen, har ett torp utanför Borås, mitt ute i skogen. Vi ska åka dit på sommaren. Jag har stridit även mot detta. Men förlorat.

2020

I Kina har ett virus börjar sprida sig som sägs ha sitt ursprung på en djurmarknad. Människor blir sjuka och dör. 

1985

Jag är nio år gammal sommaren som vi har dömts att vara på ett torp. Men om sanningen ska fram vet jag inte vad jag har kämpat mot. Jag har bara varit mot. Jag vet inte hur det ser ut, vad man kan göra där. Det visar sig att allt är mycket värre än vad jag någonsin kunnat föreställa mig. Vägen är nästan oframkomlig. Huset ligger ensamt utan några andra hus i närheten. Skogen är verkligen tät. Och det finns ingen TV! Lösningen på mitt problem är att bilbatteriet tas ut från bilen och installeras i en apparat de envisas med att kalla en TV, där figurerna framträder i grått. Är det på den apparaten som jag ska se Live Aid-galan?

Om premissen för Live Aid-galan var tydlig: vi rika hjälper de fattiga, är denna gala otydlig.

America Vera-Zavala

2020

Viruset har börjat sprida sig till Europa. Rasismen mot asiater i Sverige blommar ut. Ingen allvarlig misshandel eller så, bara en misstänksamhet mot människor som ”ser ut att kunna komma från Kina” och som tillskrivs att vara smittbärare. Oron sprider sig. Det pratas om en epidemi. Länder börjar deklarera utegångsförbud och karantän. Italien och Spanien är hårdast drabbat. Människor dör och dör och dör i vad som verkar vara en hemsk död. Och så når smittan även Sverige. Världshälsoorganisationen WHO deklarerar att vi lever i en pandemi. 

1985

Jag tjatar och tjatar och tjatar och tjatar. Jag ska se Live Aid-galan hemma och inte på en opålitlig apparat, beroende av någons bil, i färg. Och jag märker att de börjar ge med sig.

2020

Jag blir väldigt förvånad när jag ser Greta Thunberg göra reklam för välgörenhetsgalan One World: Together at Home. På fredag morgon står en (vit) kvinna i SVT:s Morgonstudio och säger ”vem är inte med” om lineupen inför galan. Lady Gaga är curator (vanligtvis titeln på en person ansvarig för en konstutställning), Världshälsoorganisationen WHO står bakom och en USA-baserad organisation som heter Global Citizen.  I deras styrelse finns det en representant med kopplingar till Gates Foundation och en annan till läkemedelsföretaget Johnson & Johnson. 

1985

I Mina Vänner boken skriver jag:

Hatar mest: Apartheid

Vill bli när jag blir stor: Generalsekreterare i FN

Jag tycker det är fantastiskt att Live Aid-galan ska samla in pengar till ett väldigt fattig land som heter Etiopien. Jag förfäras när jag ser bilderna på de undernärda barnen med de utstickande revbenen. Vi måste hjälpa ”dom”.

2020

Jag tittar inte på hela One World: Together at Home, jag kollar bara delar av SVT:s sammanfattning. Om premissen för Live Aid-galan var tydlig: vi rika hjälper de fattiga, är denna gala otydlig. Vi sitter alla hemma (vilket vi i Sverige inte gör). Vi älskar sjukvårdsarbetarna (vilket alla världens skattesmitare definitivt inte gör) och så många världsstjärnor sitter och klinkar på ett piano osminkade i fula kläder. Jag vet inte vad de vill säga. Kanske det värsta av alla förljugna budskap: vi världsstjärnor är människor av kött och blod precis som ni som sitter hemma. Det är fantasilöst, fult, tråkigt.

Live Aid galan var en show med en fond av bilder på undernärda svarta barn som vi skulle tycka synd om och hjälpa och på det sättet skulle den rika världen också vara god. One World: Together at Home är en freak show där det är meningen att vi ska tycka synd om de så kallade världsstjärnorna för att de tvingas vara hemma som alla andra.

America Vera-Zavala

1985

Jag är nio år och de artister jag älskar mest är Madonna, Prince och Michael Jackson. Flera av de artister jag lyssnar mycket på ska uppträda på Live Aid. Nik Kershaw, Howard Jones, Wham, Duran Duran. Att Madonna ska vara med betyder allt. Och både Band Aid och USA for Africa ska vara med. Jag älskar låten Do They Know it´s Christmas? Och jag älskar verkligen We Are the World. 

2020

David och Victoria Beckman närvaro är ett mysterium med tanke på vilka fotbollsstjärnor som faktiskt finns i nutiden, varför Michelle Obama vill göra gemensam sak med Laura Bush kanske Melania Trump kan förklara. En stor del av artisterna har jag inte koll på. De jag har koll på har uppenbarligen missat att ljuseffekter, smink, och coola kläder finns att tillgå i ett rikt hem. Live Aid-galan var en show med en fond av bilder på undernärda svarta barn som vi skulle tycka synd om och hjälpa och på det sättet skulle den rika världen också vara god. One World: Together at Home är en freakshow där det är meningen att vi ska tycka synd om de så kallade världsstjärnorna för att de tvingas vara hemma som alla andra.

1985

Bilen avgår på förmiddagen. Vi är framme i Fisksätra på eftermiddagen. Jag springer uppför trapporna i  lägenheten. Sätter på TV:n och sjunker ner i soffan. Jag har missat ett par timmar av Live Aid men det gör inget. Nu är jag med.

2020

Problemen med One World-galan är otaliga. Att stjärnorna som så uppenbart falnat i anti-influencer Coronatiden försöker återta den plats de aldrig förtjänat. Att USA som har en president som får Bagdad Bob att framstå som intellektuellt hederlig återtar en slags moralisk plats de inte förtjänar. Att alla de som jobbar inom sjukvården framställs som hjältar, hela USA:s befolkning framställs som ett mönster för civilsamhället, och att storföretag som skänker pengar under galakvällen får cred. Både storföretag, miljardärer och världsstjärnor borde betala mer i skatt. Influencers borde lära sig ordet omfördelningspolitik. Och vi borde alla lära oss att de människor som jobbar inom sjukvården aldrig någonsin valde det yrket för att bli kallade hjältar i frontlinjen. De valde det av tusen olika skäl men de vill alla ha bra förutsättningar för att kunna utföra sitt arbete. 

 I skrivande stund har fler människor i Nigeria dött ihjälskjutna av militär för att de brutit mot utegångsförbudet än vad det har dött av Covid-19.

America Vera-Zavala

1985

Det känns verkligen som om jag är med om något speciellt, unikt, och dessutom för en god sak. Att hjälpa de svältande barnen i Afrika. 

2020 

Men kanske har kvällen i mitt minne blivit oförglömlig eftersom jag lyckades ta mig från torpet till färg-TV:n. Jag hade bara aldrig någonsin kunnat tro att det 35 år efter Live Aid skulle organisera en gala som får mig att tro att min TV är svartvit. Som utger sig för att vara för ”hela världen” och ledas av tre vita män som alla pratar engelska och leder talkshows i USA, ett u-land oförmöget att skydda sin egen befolkning från ett virus. 

Jag tänker inte säga ett ont ord om Greta Thunberg, hon har imponerat på mig så det räcker och blir över, enskilda fel kan hon göra fler av innan hon tappar sin glans. Men det här är en gala som aldrig borde blivit av. 

 I skrivande stund har fler människor i Nigeria dött ihjälskjutna av militär för att de brutit mot utegångsförbudet än vad det har dött av Covid-19. Det är uppenbart så att karantärsreglerna måste anpassas för de olika ländernas förutsättningar. Och det är uppenbart så att regimer använder undantagstillståndet för att genomföra lagar och regler de vill införa. Som abortförbud i EU-landet Polen, eller presidentstyre i EU-landet Ungern. Den så kallade galan tar inte upp något kontroversiellt överhuvudtaget. Beyoncé börjar lovande, istället för att sjunga tar hon upp att det är den afro-(nord)amerikanska befolkningen som dör oproportionerligt. Allt slutar med ett – protect yourself. Express yourself – säger jag med Madonnas ord. Vi måste hitta sätt att göra motstånd i Coronans tid, inte lyssna på riskgrupps-band som Rolling Stones. 


America Vera-Zavala är regissör, dramatiker, kulturskribent, författare och aktivist. Har i vår haft premiär på Reflekterad Olydnad och Ingenting du vet om mig stämmer, båda på Östgötateatern.


Fortsätt läsa

Politik: Snygga mördare och lyxig gröt

Varför känner folk mer sympati med den misstänka mördaren av en sjukförsäkrings-vd än själva vd:n? Mireya ger dig listan med förklaringar. Hur kommer det sig att fler och fler människor ut som ”vän av ordning”? Silas redogör hur det framkommit i samband med att Assadregimen fallit i Syrien. Kontexts hov-, etikett- och nobelfestbankett-reporter, Hanna Stenman, […]

Läs mer

Politik: Det fanns lesbiska innan Ariana Grande

Porrfilmsfittor är visst inget som bereds plats i Kontext podcast. Men Hanna har åtminstone gjort en lista på vad som borde finnas på ditt soffbord denna vinter och kommer in på psykosen att Ariana Grande håller i en annan persons finger. Elina funderar på ”att vända sig mot makten” och hur det tar sig olika […]

Läs mer

Politik: Oops!..Skånepolisen did it again!

Det var en sorgens dag häromveckan. Iallafall om man ska tro hela den svenska offentligheten, som verkar ha tagit fram ett  gemensamt manuskript över hur vi bör sörja det amerikanska valet. I veckans podd sammanfattar Mireya de sjukaste reaktionerna över valresultatet. Silas har JO-anmält polisen för att ha registrerat åsiktsyttringar vid Palestinademonstrationer. Och Elina har […]

Läs mer